Oda Ne Yapar? Neden Kayıt Olunur?
1 – Mersin Elektronikçiler Esnaf ve Sanatkarlar Odası kamu kurumu mudur ?
• Mersin Elektronikçiler Esnaf ve Sanatkarlar Odası 2004 yılında kurulup 5362 Sayılı Kanuna göre hizmet veren T.C. Ticaret Bakanlığı’na bağlı kamu kurumudur.
2 – 5362 Sayılı kanuna göre Esnaf Ve Sanatkar Odalarının kurulma amacı nedir ?
•
3 – Odamıza kimler kayıt olabilir?
• Esnaf ve Sanatkârlar Odasına üye olmak için bazı özellikleri taşımanız gerekir. Bu bağlamda öncelikle esnaf ve sanatkârlardan bahsetmekte yarar vardır. Konuyla ilgili 5362 sayılı kanun, söz konusu meslek grubunun tanımını yapar. Kanun maddesine göre kazancını sermayesiyle beraber beden gücünden alanlara esnaf ve sanatkârlar denir. Ayrıca aynı maddede bu kişilerin muhasebe defterlerini işletme hesabı esasına göre tuttuğu da yer alır. Diğer taraftan, bu süreçte esnaf ve sanatkârların karşılaması gereken başka koşullarda bulunur. Aşağıda Esnaf ve Sanatkârlar Odası kayıt şartlarını görebilirsiniz. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak Sanat ve ticaret faaliyetlerini Türkiye’de yapmak Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak Vergi mükellefi ya da vergiden muaf olmak Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) bünyesindeki odalara kayıtlı olmamak Son madde, esnaf ve tacir ayrımından kaynaklanır. Bu ayrım ise her yıl Cumhurbaşkanı kararı ile belirlenen kazanç sınırından gelir. Belirli bir sınırın üzerinde kazanç elde edenler tacir; geliri bu rakamın altında kalanlar ise esnaftır. Meslek mensuplarının bahsi geçen ayrıma göre ya Esnaf ve Sanatkârlar Odasına ya da TOBB odalarına kayıt yaptırması gerekir.
4 – Elektronikçiler Odası meslek dallarında Gerçek Usulde ve Basit Usule tabi iş yeri sahibi olanlar Odamıza kayıt olmak zorunda mıdır, kayıt olunmazsa ne olur?
• 5362 Esnaf Ve Sanatkarlar Kanunun 13. Maddesi Gereği Kamu Kurum Ve Kuruluşları, Belediyeler Kamu İktisadi Teşebbüsleri Esnaf Ve Sanatkarlar Kredi Ve Kefalet Kooperatifleri Bankalar Oda üyeleri ile ilgili ruhsat, ihale ve kredi işlemlerinde üye olduklarına dair ilgili Oda Belgesini istemek zorundadır. Dolayısıyla kayıt olmadığınız takdirde işyeriniz yasal olarak çalışamayacak ve işyerinizin belediyece mühürlenmesine varan maddi ve manevi yaptırımlarla karşı karşıya kalabilirsiniz.
5 – Hangi Resmi kurum ve kuruluşlar Odadan ister?
• İşyeri açma izni veren belediyeler, Özel bankacılık sistemiyle kredi veren, pos cihazı sağlayan veya ticari hesap açan bankalar, Esnaf Kefalet Kredi Kooperatifleri, İş Mahkemeleri, Tüketiciyi Koruma Mahkemeleri, Sosyal Sigortalar ve Bağ-kurla İlgili Kurumlarda, Oda üyesinin yurtdışına çıkışında (Konsolosluklar veya aracı kurumlar), Gümrüklerde ithalat ve ihracat yaparken, Üyelerimizin emeklilik işlemlerinde ilgili kurumlarca, İş yeri Kapasite Raporlarında, Yerli Malı Belgesinde Odalardan evrak istenmektedir.
6 – Basit Usule tabi mükelleflerin muhasebesini Oda tutabilir mi?
• Fiş ve Fatura nereden tahsil edebilir? Basit usule tabi mükelleflerin defterlerini talep etmeniz halinde Odamız tutmaktadır. Basit Usule tabi üyelerimiz fatura ve fişlerini odamızdan almak mecburiyetindedir.
7 – Odanın yıllık aidatlarını, belge ücretlerini kim belirlemektedir?
• Oda yıllık aidatlarının ve belge ücretlerinin nasıl ne şekilde belirleneceği, 5362 Sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu’nun 61. maddesi B bendinde belirtilmiş olup her sene Konfederasyonumuz tarafından belirlenmektedir. Aidat ve belge ücreti belirleme yetkisi odalarda değildir, kanunla belirtilmiştir. 2024 yıllık aidatı 2.010 TL olarak belirlenmiştir.
8- Oda’dan verilen belgeler nelerdir, ücrete tabi midir?
• İhale Durum Belgesi
• İmalat Yeterlilik Belgesi
• İmza Beyanı
’Mesleki Faaliyet Belgesi
Oda da düzenlenen belge ücretleri 5362 Sayılı Kanunu’nun 61. Madde – E Bendinde belirlenmiş olup, kısacası yıllık aidatın %10’u oranındadır. Bu da 2024 yılı belge ücretlerinin 201 TL olduğu anlamına gelmektedir.
14 – Odamıza kayıtlı meslek dalları, faaliyet kodları nelerdir?
•